Παρασκευή 16 Μαΐου 2014

H HANNELE....ΔΕΝ ΜΕΝΕΙ ΠΙΑ ΕΔΩ...(ARS & VITA ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ)



Την Τετάρτη 14 Μαίου, είχα την τύχη να παρακολουθήσω δύο πολύ προσεγμένες σκηνικές συνθέσεις-παραστάσεις- performances (HANNELE στις 20:00 & LET' S DANCE...TOGETHER? στις 22:00) στο  πλαίσιο του "ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΙΙΙ"...που αλλού... στο Βeton7, έναν από τους πιο "ενεργούς" θεατρικά 
χώρους της Αθήνας.


Θα ξεκινήσω από την πρώτη σκηνική-σύνθεση, την HANNELE του Gerhard Chaouptman...(Το έργο «Η Χάνελε πάει στον παράδεισο» (Hannele’s Himmelfahrt), του Γερμανού νομπελίστα συγγραφέα Γκέρχαρντ Χάουπτμαν, έρχεται ξανά στο φως διασκευασμένο για έναν ηθοποιό και μικρό μουσικό σύνολο με τον τίτλο “HANNELE”, σε πρωτότυπη μουσική του Μιχάλη Γούτη.)...δηλαδή το one woman show της Λίνας Καλπαζίδου, που είναι, χωρίς ίχνος υπερβολής, ένα από τα πιο ταλαντούχα πλάσματα, που έχω δει επί σκηνής. Η ίδια, όχι μόνο αποδίδει με αξιοθαύμαστη άνεση όλους τους ρόλους του έργου (είναι μια ολόκληρη "κοινωνία" από μόνη της, χωρίς ποτέ να επαναλαμβάνεται ή να κουράζει), αλλά έχει αναλάβει και την σκηνοθεσία-σύνθεση του λόγου, που περιλαμβάνει η παράσταση. Δηλαδή στην ουσία σκηνοθετεί τον εαυτό της, εκτελώντας παράλληλα σωματικά,  φωνητικά και σκηνογραφικά, με πολύ ψαγμένο χιούμορ, έναν μικρόκοσμο, γεμάτο ανθρώπους εκ διαμέτρου αντίθετους,  που  τις περισσότερες φορές ισορροπούν οριακά, ανάμεσα στο τραγικό και το γελοίο, όπως συνήθως συμβαίνει και στη ζωή.

Μαζί της επί σκηνής, δύο πολύ ταλαντούχοι μουσικοί, ο Μιχάλης Γούτης στο πιάνο (έχει αναλάβει την πρωτότυπη σύνθεση της μουσικής του έργου) και η Νατάσα Μπακέα στο φλάουτο, οι οποίοι ντύνουν με τρόπο άλλοτε εμφατικό κι άλλοτε ποιητικά λυρικό, τις πολλαπλές μεταμορφώσεις της Λίνας Καλπαζίδου. Δύο από τα πιο εύηχα μουσικά όργανα, ενώνουν τις δυνάμεις τους με τη "φωνή" των χαρακτήρων, απ' την αρχή μέχρι το τέλος της παράστασης (σ' ελάχιστα σημεία δεν ακούγεται μουσική) προσδίδοντας την απαιτούμενη ένταση, στα κατάλληλα σημεία. 
Η ιστορία, πάνω στην οποία βασίστηκε η performance,  αν και φαινομενικά απλή: μία έφηβη αποπειράται ν' αυτοκτονήσει πέφτοντας στην λίμνη Όμπερντορφ, αλλά ανασύρεται μισοπνιγμένη από τους κατοίκους της περιοχής, κρύβει πλούσιο παρασκήνιο και φυσικά εγείρει πολλά ερωτηματικά, ως προς τους λόγους που ένα πλάσμα βιολογικά ακμάζον, επιλέγει την αυτοκτονία, ως μόνο τρόπο διαφυγής, από μια ζωή...Aλήθεια ποια ήταν η ζωή της νεαρής Hannele, πριν το μοιραίο συμβάν; 

Η σκηνική σύνθεση που παρουσίασαν οι τρεις καλλιτέχνες,  σαν ένα σώμα-μια ψυχή, στον ιδιαίτερο χώρο του BETON7, δεν προσφέρει εύκολες απαντήσεις στο συγκεκριμένο ερώτημα. Μόνο εκδοχές της αλήθειας, μαζί με μερικά ψήγματα πραγματικότητας, τα οποία προσφέρονται στο κοινό, σαν κομματάκια ενός παζλ, που πρέπει ο καθένας μόνος του να συνταιριάξει, προκειμένου να φτιάξει την δική του,  ιδανική εικόνα. Η νεαρή έπεσε θύμα κακοποίησης, με θύτη τον ίδιο της τον πατέρα; Μήπως ασέλγησε πάνω της κάποιος άλλος, υπεράνω πάσης υποψίας κάτοικος της περιοχής; Ποια ήταν ακριβώς η σχέση της με την μητέρα της και τι ρόλο έπαιξε στην απόφαση της ν'αυτοκτονήσει η αδελφή της, η αινιγματική Μάρθα; Μήπως η μικρή Hannele, βίωσε μια έντονη ερωτική απογοήτευση; Υπάρχει περίπτωση να ήταν έγκυος; Μήπως η πράξη της ήταν καθαρά συμβολική, μια κραυγή για το δικαίωμα των νέων στην ελεύθερη έκφραση και την αυτοδιάθεση, απέναντι στα ηθικοπλαστικά μοντέλα συμπεριφοράς της Γερμανίας του τότε; Ενδέχεται η απόφαση της, να ήταν μια παρόρμηση της στιγμής, που δικαιολογείται απόλυτα από το νεαρό της ηλικίας της; Ποια ήταν η καθημερινή ζωή-κόλαση της έφηβης, που την έσπρωξε, ν' αναζητήσει τον θάνατο-παράδεισο στον πάτο μιας λίμνης; 

Δεν έχω καμία σαφή απάντηση να σας δώσω, σε κανένα από τα παραπάνω ερωτήματα. Το μόνο που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι, πως ο τρόπος με τον οποίο τρεις πολύ ταλαντούχοι άνθρωποι, με προεξέχουσα την σαρωτική, αστεία, δραματική, πολυφωνική, αστείρευτης ενέργειας Λίνα Καλπαζίδου (συγνώμη που μεροληπτώ, αλλά αυτό που κατάφερε να μας δώσει, το θεωρώ ερμηνευτικό κατόρθωμα) προσπαθούν ν' αποδώσουν τις αιτίες και τις αφορμές πίσω από το ίδιο το γεγονός μιας απόπειρας αυτοκτονίας, είναι καθηλωτικός και "χρήζει" της προσοχής σας. 

Όπου κι αν πήγε τελικά, ή απ' όπου κι αν γύρισε η μικρή HANNELE του Γερμανού, νομπελίστα συγγραφέα, Gerhard Chaouptman...στη σκηνή του BETON7...ξαναβρίσκει το δρόμο της...κι όλα πάλι απ' την αρχή... 






























_________________________________________

Θεατρικές Συνθέσεις ΙΙΙ: HANNELE | Παράσταση

Το έργο «Η Χάνελε πάει στον παράδεισο» (Hannele’s Himmelfahrt), του Γερμανού νομπελίστα συγγραφέα Γκέρχαρντ Χάουπτμαν, έρχεται ξανά στο φως διασκευασμένο για έναν ηθοποιό και μικρό μουσικό σύνολο με τον τίτλο “HANNELE”, σε πρωτότυπη μουσική του Μιχάλη Γούτη.

INFO
Διάρκεια παραστάσεων: 7, 8, 14, 15, 21, 22, 28, 29 Μαΐου 2014
Ημέρες παραστάσεων: Τετάρτη & Πέμπτη
Ώρα παραστάσεων: Τετάρτη στις 20.00 και Πέμπτη στις 22.00
Διάρκεια παράστασης: 50 λεπτά
Τιμή Εισιτηρίου: 10€ Κανονικό & 5€ Φοιτητικό, Ανέργων
Kέντρο Τέχνης και Πολιτισμού ΒΕΤΟΝ7:Πύδνας 7, (στάση Μετρό “Κεραμεικός”) Βοτανικός
Τηλέφωνο κρατήσεων: 210-7512625

Η μικρή Χάνελε επιχειρεί να αυτοκτονήσει πέφτοντας στη λίμνη του χωριού Όμπερντορφ, από όπου την ανασύρουν μισοπνιγμένη οι κάτοικοι της περιοχής. Όσα έζησε, έλπιζε αλλά και φοβόταν να ζήσει, περνούν μπροστά της σε ένα μουσικό ταξίδι όπου πρωταγωνιστούν όλοι όσοι γνώρισε, ζωντανοί και νεκροί, παρέα με ήρωες της νεανικής φαντασίας της, σε ένα όραμα όπου το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον δεν ξεχωρίζουν.
Η πρωτότυπη μουσική για φωνή, πιάνο και φλάουτο εκτελείται ζωντανά και συνθετικά κινείται κυρίως στα πλαίσια της νεοτονικότητας με επιρροές από ρομαντισμό, τζάζ και avant-garde.
Το θέμα της αυτοκτονίας μιας έφηβης, θέμα ταμπού για την εποχή που γράφτηκε το πρωτότυπο έργο αλλά συνηθισμένο πια ως είδηση στις μέρες μας, παραμένει πάντα το ίδιο σοκαριστικό και ξεγυμνώνει τις πραγματικές πεποιθήσεις μιας κοινωνίας απέναντι στην αυτοδιάθεση του ατόμου, ειδικότερα μιας νεαρής κοπέλας που βάλλεται από αντικρουόμενες θρησκευτικές προκαταλήψεις και κοινωνικές προσλήψεις. Τα ποπ γυναίκεια πρότυπα παγκοσμίως του σήμερα, εξίσου άφταστα με τα ηθικοπλαστικά μοντέλα του θρησκείας της Γερμανίας του τότε, μπερδεύονται σε ένα λαβύρινθο αιτιών και αφορμών που οδηγούν τη μικρή Χάνελε στη μοναδική πράξη ενηλικίωσης που της ανήκει.

Ερμηνεύουν:
Φωνή: Λίνα Καλπαζίδου
Πιάνο: Μιχάλης Γούτης
Φλάουτο: Νατάσα Μπακέα
Συντελεστές:
Σύνθεση κειμένου, σκηνοθεσία: Λίνα Καλπαζίδου
Σύνθεση, πιάνο: Μιχάλης Γούτης
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Κρίτσης
Φωτισμοί: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη
Φωτογραφίες, αφίσα: Artemis Schubert

















ΤΗΝ ΣΤΗΛΗ ΓΡΑΦΕΙ ΚΑΙ ΕΠΙΜΕΛΕΙΤΑΙ 
Η ΛΙΛΑ ΠΑΠΑΠΑΣΧΟΥ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου